24-26 September 2020
Share our event through the following link: https://indico.uni.edu.pe/e/Meeting-of-Physics-2020

Conformal transformations in cosmological models

25 Sep 2020, 10:20

poster General relativity and Field theory Poster session

Abstract:
In the current context of modern cosmology, many models require the incorporation of non-minimally coupled scalar fields to the Ricci curvature scalar in order to explain some properties of the Universe on large scales [1]. These scalar-tensor theory models can be described by a generic action [2].
A frame transformation in scalar-tensor theories is equivalent to a local redefinition of the metric, which does not affect the physical results and therefore these conformal transformations can be seen as space-time dependent unit transformations [3].
In the present work it is shown that, if a scalar field is coupled in a non-minimally way, then a transformation can be carried out according to a new framework in which both the gravitational part of the Lagrangian and the kinetic term for the field (rescaled) assume a canonical form.

Resumen:
En el actual contexto de la cosmología moderna, muchos modelos requieren incorporar campos escalares acoplados de manera no mínima al escalar de curvatura de Ricci para poder explicar algunas propiedades del Universo a grandes escalas [1]. Estos modelos de teorías escalar-tensoriales pueden ser descrito por una acción genérica [2].
Una transformación de marco en las teorías escalar-tensoriales equivale a una redefinición local de la métrica, que no afecta los resultados físicos y por ello estas transformaciones conformes pueden verse como transformaciones unitarias dependientes del espacio-tiempo [3].
En el presente trabajo se muestra que, si un campo escalar está acoplado de manera no mínima, entonces se puede realizar una transformación conforme a un nuevo marco en el que tanto la parte gravitacional del lagrangiano y el término cinético para el campo (reescalado) asumen una forma canónica.

References:
[1] Rubio, J. (2019). Higgs inflation. Frontiers in Astronomy and Space Sciences, 5, 50.
[2] Faraoni, V. (2004). Cosmology in scalar-tensor gravity (Vol. 139). Springer Science & Business Media.
[3] Dabrowski, M. P., Garecki, J., & Blaschke, D. B. (2009). Conformal transformations and conformal invariance in gravitation. Annalen der Physik, 18(1), 13-32.

Mr Luis Alberto León Andonayre (Grupo de Física Teórica, Facultad de Ciencias Físicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos) Dr Teófilo Vargas Auccalla (Grupo de Física Teórica, Facultad de Ciencias Físicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos)